close
آخرین مطالب
تبلیغ شما در اینجا
طراحی سایت شخصی
طراحی سایت فروشگاهی
طراحی سیستم وبلاگدهی
پنل اس ام اس رایگان
پنل اس ام اس ippanel
تبلیغ شما در اینجا
loading...
YourAds Here YourAds Here

farhangi1

بازدید : 3
چهارشنبه 23 خرداد 1397 زمان : 10:30

تحقیق و پژوهش-تیزهوشی و راههای پرورش کودکان تیزهوش در خانواده

  • تحقیق و پژوهش-تیزهوشی و راههای پرورش کودکان تیزهوش در خانواده
    تحقیق و پژوهش-تیزهوشی و راههای پرورش کودکان تیزهوش در خانواده دسته: روانشناسی و روانپزشکی
    بازدید: 41 بار
    فرمت فایل: docx
    حجم فایل: 70 کیلوبایت
    تعداد صفحات فایل: 40

    این تحقیق در مورد تیزهوشی و راههای پرورش کودکان تیزهوش در خانواده در 40 صفحه در قالب ورد و قابل ویرایش می باشد

    قیمت فایل فقط 6,000 تومان

    خرید

    فهرست

    مقدمه: 2

    كودك تیز هوش.. 3

    خصوصیات كودكان تیزهوش.. 5

    خصوصیات شخصیتى تیزهوشان. 5

    شناخت و گزینش كودكان تیزهوش.. 6

    ضرورت شناسایى استعدادهاى درخشان. 7

    تاریخچه مختصرى از آموزش و پرورش كودكان استثنایى (تیزهوش.. 8

    جهش تحصیلى. 10

    كودكان تیزهوش چه كسانی هستند. 11

    نیازهای خاص كودكان تیزهوش.. 13

    آموزش كودكان تیزهوش.. 14

    تعریف تیزهوشی. 16

    تعریف نبوغ و افراد نابغه. 16

    تعریف خلاقیت و افراد خلاق. 17

    هوش و خلاقیت.. 17

    ویژگی های کودکان تیزهوش.. 18

    ویژگی های شناختی. 18

    ویژگی های عاطفی. 18

    ویژگی های اجتماعی. 19

    تشخیص و ارزیابی دانش آموزان تیزهوش.. 19

    عوامل مؤثر در تیزهوشی. 20

    اقدامات آموزشی برای دانش آموزان تیزهوش.. 22

    محورهای آموزشی دانش آموزان تیزهوش.. 23

    غنی سازی. 23

    تسریع سازی. 23

    برنامه های آموزشی ویژه در مدارس خاص... 24

    شناسایی دانش آموزان تیز هوش با استفاده از آزمونها 27

    ویژگیهای تیزهوشان از نظر ترمن: 27

    سبب شناسی. 28

    کم پیشرفتی کودکان سرآمد: 30

    خصوصیات معلمان دانش آموز سرآمد از نظر لیندزی. 30

    ملاحظات ویژه در تعلیم و تربیت کودک پیش دبستانی سرآمد: 31

    نتیجه گیری: 32

    ضرورت شناسایی استعدادهای درخشان. 33

    منابع. 39

    مقدمه:

    مفهوم تیزهوشی برای طیف وسیعی از دانش آموزان با توانایی های فوق العاده در حیطه هایی مانند هوش، خلاقیت، مهارت های نظری، توانایی رهبری و امور هنری به کار می رود. به طور کلی به دلیل عدم اتفاق نظر روان شناسان در تعریف هوش، تعاریف متفاوتی برای تیزهوشی ارائه شده است.نابغه به فردی گفته می شود که با ابتکار و توانایی خود بتواند از عهده ی کارهای ابداعی و اختراعی و برنامه ریزی های مهم که افراد دیگر از انجام آن عاجزند برآید و نظریات و کشفیات وی از لحاظ کیفی و کمّی قابل ارزش و خارق العاده باشد.
    به طور کلی استعداد بیش از حد، کنجکاوی، وسواس و علاقه ی شدید به کارهای ابتکاری از خصوصیات افراد نابغه به حساب می آید همه ی ما می توانیم در ذهن خود فرد یا افرادی را که هوش بالایی دارند مجسم کنیم. ما تحت تأثیر دانش و مهارت های آنها قرار می گیریم و گاه متعجب می شویم که آنها چگونه می توانند با صرف کوشش بسیار کمی مطالب زیادی را یاد بگیرند. گاهی اوقات فکر می کنیم این هوش از کجا آمده است؟ آیا این هوش فقط ناشی از عوامل ژنتیکی است و یا والدین و معلمان این دانش آموزان برای شکوفایی هوش آنها تلاش کرده اند؟ آیا افراد دیگری در جامعه وجود دارند که از هوش بالایی برخوردار باشند ولی به دلایل زیادی هوش آنها کشف نشده و یا افزایش پیدا نکرده است؟
    آنچه اهمیت دارد این است که معلمان باید با توجه به توانایی های دانش آموزان، کیفیت آموزش خود را بالاتر ببرند و راه هایی برای رشد توانایی ها و خلاقیت دانش آموزان فراهم کنند. زیرا بسیاری از این افراد در آینده دانشمندان، هنرمندان و اقتصاددانان جامعه خواهند شد. دانش آموزان تیزهوش به تنهایی نمی توانند توانایی های بالقوه ی خود را ظاهر کنند و هوش آنها به شکل ماده ی اولیه ای است که باید شکل بگیرد. در این مبحث تلاش می کنیم تا این افراد را بهتر کشف کنیم و بهترین شیوه ها را برای تحول آنها برگزینیم.
    از دیدگاه سنتی تیز هوشی مبتنی بر هوش کاملی است که بوسیله یک تست هوشی وانفرادی اندازه گیری می شود.از تستهایی که معمولاً برای سنجش هوش بکار می رود ، می توان از آزمون هوشی استنفورد- بینه و آزمون هوشی تجدید نظر شده و کسلر که مخصوص کودکان ساخته شده است ، نام برد. از نظر سنتی ، کودکان تیز هوش شناخته می شدند که نمره آنها در آزمون استنفورد وکسلر از سطح بخصوصی بالاتر باشد یکی از تعاریفی که از تیز هوشی به عمل آمده و منحصراً بر مبنای هوشی صورت گرفته است ، تعریفی است که بوسیله لوئی ترمن و همکارانش در مطالعه کلاسیک خود ارائه داده اند .این تعریف که بر اساس بهره هوشی تحت عنوان مطالعات ژنتیک درباره تیز هوشی منتشر شده است. این تعریف در تحقیقات و برنامه های زیادی که مخصوص تیز هوشان اجرا شده است مورد استفاده قرار گرفته است اما در سالهای اخیر نارضایی گسترده ای در برابر کاربرد بهره هوشی بعنوان تنها عامل تعیین کننده در تعریف تیز هوشان به وجود آمده است.دلایلی که برای این نارضایی عنوان شده است ، عبارت است از :شناخت محدودیتهایی که در آزمونهای بهره هوشی وجود دارد ، مفهوم سازی مجدد از ماهیت هوش و تحقیقات و تفکرات جدیدی که درباره کیفیت وچگونگی هوش ارائه شده است.

    كودك تیز هوش

    كودكان تیزهوش یا پرتوان برخلاف سایر كودكان استثنایى ممكن است در تمام دوران زندگى خود شناخته نشوندو كسى به نبوغ ذاتى آنان پى نبرد.

    یك كودك تیزهوش موجودى است كه عوامل ارثى و محیطى او را به صورت فردى پیچیده، استثنایى و باهوش تر از افراد عادى درآورده است.

    كودكان تیزهوش نیازمندند كه با كودكانی كه از لحاظ سنی و توانایی با آنها مشابه اند، دوست شوند. بزرگترین مساله برای كودكان تیزهوش بخصوص در سال های اولیه دبستان ممكن است این باشد كه آنها نسبت به سن شان بیش از حد می دانند و همین امر سبب می شود كه توسط همسالان خود تحت فشار قرار بگیرند كه هوش و كنجكاوی خود را بروز ندهند.

    ودر این تحقیق سعی شده است تمام جنبه های كودكان تیز هوش مورد برسی قرار گیرد .امید است با وجود امكانات كم وكتب كم مطالب گردآوری شده مفید ومورد استفاده قرار گیرد.

    تعریف كود كان تیزهوش
    كودكان تیزهوش یاپرتوان برخلاف سایر كودكان استثنایى ممكن است در تمام دوران زندگى خود شناخته نشوندو كسى به نبوغ ذاتى آنان پى نبرد. بسیارى از انواع كودكان استثنایى به سهولت حتى ازطرف افراد عادى مشخص مى شوند . یك كودك نابینا یا عقب مانده ذهنى به زودى از روزهاوماه هاى اول زندگى، توسط اطرافیان تشخیص داده مى شود و از همان موقع اطرافیان درصدد چاره جویى یا لااقل مراجعه به پزشك، مدرسه و مربى متخصص برمى آیند. ولى كودك تیزهوش چون علامت مشخصى ندارد و از طرفى كمتر كسى با روحیه و رفتار او آشنایى داردممكن است سال ها و حتى تا پایان زندگى شناخته نشود. نبوغ نباید الزاماً در تمامرشته ها وموضوعات در كودكى ظاهر گردد. چه بسا كودك تیزهوشى كه در برخى از رشته هااز استعدادى شگرف برخوردار است در بعضى از دروس یا مطالب در حدى عادى و متوسط رشدنماید. لذا نباید تصور كرد كه كودكى تیزهوش است كه در تمامى جهات مستعد و پرتوانباشد. به طور كلى مى توان گفت نخستین شرط تیزهوشى داشتن هوش بهرى (IQ) حدود بیش از ۱۳۰است و در جوار این بهره هوشى ممتاز، قدرت خلاقه، توانایى در استدلال و ابتكاردر كار رانیز باید در نظر گرفت. زودرسى استعداد و علاقه به رقابت با كودكان بزرگترنیز از جمله مشخصاتى است كه نزدكودكان تیزهوش دیده مى شود و اصولاً اینگونه كودكانو نوجوانان به جاىبازى با همسالان، بازى و مباحثه با همفكران را ترجیح مى دهند وبه همین سبب اكثراً در گروه سنى بزرگترها جایى براى خود باز مى كنند
    بررسى عده اى از متخصصان از جمله كالاهان (Callahan)نشان دهنده آن است كه تیزهوشى در بین پسران بیش از دختران است و به عقیده وى در یك گروه سنى عده مذكران باهوش ازمؤنث ها بیشتر است. ولى آیا به واقع تیزهوشى با جنسیت رابطه اى دارد یا نه نیاز به بررسى هاى بیشترى دارد و هنوز به ثبوت نرسیده است. چندین پژوهش از جمله تحقیق ترمن(Terman) حاكى از آن است كه تیزهوشى در برخى جوامع و در مورد برخى ازگروه هاىاجتماعى ممكن است بیش از گروه هاى دیگر باشد و دنباله تحقیقات وى و مارتین نشان دهنده آن است كه كودكان تیزهوش از نظر سلامت، و به خصوص جنب وجوش و داشتن انرژىبر كودكان هم سن وسال عادى خود برترى دارند. هیچ یك از این تحقیقات را نمى توان به عنوان اصلى ثابت یا واقعیتى تغییرناپذیر پذیرفت و ممكن است بررسى تحقیق در آینده جز آنچه ابراز شده است را ثابت نماید.

    خصوصیات كودكان تیزهوش
    یك كودك تیزهوش موجودى است كه عوامل ارثى و محیطى او را به صورت فردىپیچیده، استثنایى و باهوش

    قیمت فایل فقط 6,000 تومان

    خرید

    برچسب ها : تیزهوشی و راههای پرورش کودکان تیزهوش در خانواده،تیزهوش،کودکان تیزهوش،دانش آموزان تیزهوش،یادگیری،کودک نابغه،پرورش کودکان تیزهوش،آموزش و پرورش تیزهوشان،کودکان استثنایی،خصوصیات كودكان تیزهوش،استعدادهاى درخشان،تعریف تیزهوشی،آموزش كودكان تیزهوش،

براي توضيحات بيشتر و دانلود کليک کنيد.

download (1)

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    چت باکس
    پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 43
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 19
  • بازدید کننده امروز : 20
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 20
  • بازدید ماه : 25
  • بازدید سال : 232
  • بازدید کلی : 232
  • کدهای اختصاصی